Müzik Evrenseldir İşte Kanıtı: Kaknüs Ensemble


Belki yazıma klişe sayılabilecek cümlelerle başlayacağım fakat kuracağım cümleleri çok değerli bulduğum için böyle bir başlangıcı uygun buldum. Yaşam kısa ama kavgalarımız büyük. Aslında birbirimize sadece saygı çerçevesinde yaklaşmayı bilsek belki bir parça da olsa değer verebiliriz kuşa, böceğe, ağaca, gökyüzüne; en önemlisi de hemcinsimiz olan insanlara.

Müzik evrensel bir dünya ve bu dünyada harika işler yapan muhteşem insanlar var. Bu cümleyi kurarken gözümde yönetmenliğini Yavuz Turgul’un yaptığı ve başrollerini Şener Şen ve Meltem Cumbul’un paylaştığı ‘Gönül Yarası’ (2005) filminde türkü barda geçen o efsane sahne canlandı. Sahne şöyle; ‘İncir Ağacı’ adlı türkü çalınıp seslendirilirken Meltem Cumbul’un hıçkırarak ağlaması üzerine Şener Şen’in ‘Kürtçe biliyor musun? O zaman neden ağlıyorsun?’ demesi ve Meltem Cumbul’un da ‘Abi bu türküye ağlamak için kürtçe bilmek mi gerek?’ diye cevap vermesinin ardından Şener Şen’in ona müziğin devamı eşliğinde türkünün anlamını tercüme etmesi şeklinde. Aslında müzik evrenselliği dediğimiz olgu tam da bu noktada somut bir örnek olarak karşımıza çıkıyor. Sözleri anlamadan seslerle duyguya kapılmak.

Şarkı dinlemenin dibine vurduğum bir dönemde Youtube adlı kanalda gezinirken Kaknüs Ensemble adlı bir müzik grubunu keşfettim. Kaknüs ensemble tabiri caizse butik şarkılar çalan çok sesli, çok kültürlü, Anadolulu bir grup. Bilenler bilir gerçekten çok sağlam bir ekipleri var. ‘Haydar (On Dört Bin Yıl Gezdim Pervanelikte)’, ‘Kayadan İndim Bugün’ , ‘Men Onu Sevmişem’, ‘Bahçe Duvarından Aştım’ gibi çeşitli türküleri kendi tarzlarında seslendiriyorlar.
Aslında beni bu yazıyı kaleme almaya iten kuvvet bu grubun 2014 yılında Kırım Kilisesi’nde gerçekleştirdikleri enfes performanslarından biri olan ve toplamda 7 dakika 19 saniye süren ‘Haydar Haydar’ türküsü. Kontrbas’ta Alev Ergen, vokalde Ceren Özkarataş, Soprano Saksofon’da Ceyhun Kaya, Ud’da Ersin Ersavaş, Perküsyon’da Onur Seçki ve piyano ve düzenlemede ise Mamed Cafarov’un yer aldığı performans başlangıçta Farsça sözlerle başlayıp devamında Türkçe olarak gerçekleşiyor. Başlangıçta müzik evrenselliğine değinmemin sebebi de bu. Çünkü her iki dilde sesledirilen türkü müzikle birleşince duyguya kapılmamak namümkün hale geliyor.

Bu performansı belki de yüzlerce defa izledim. Her defasında “İşte yaşam bu!” diyecek kadar etkilendim. Bu nedenle parçanın linkini sosyal medya hesabımda direk paylaşmak yerine böyle bir yazıyla taçlandırmak istedim. Size nacizane bir tavsiye olarak paylaştığım Müziği Ali Ekber Çiçek’e sözleri Sıtkı Baba’ya ait olan 14 Bin Yıl Gezdim Pervanelikte (Haydar Haydar) adlı türküyü bir de Kaknüs Ensemble’dan dinlemeniz. Sadece gözlerinizi kapatın ve dinleyin bir parça da olsa nefes aldığınızı hissedeceğinize inanıyorum.

 

Müzik Evrenseldir İşte Kanıtı: Kaknüs Ensemble
Meltem Törün

Yorum Yazın